Vit chokladpannacotta med blåbärssås

En kommentar
Jag gjorde pannacottan i ganska stora portioner (3 stycken) och det känns som en efterrätt som det räcker att man äter lite av, därför står det 4-6 portioner i receptet, lite beroende på hur stora glas/skålar man vill använda.
 
Tänk på att det tar minst 4 timmar innan pannacottan stelnar i kylskåpet så gör den i god tid före du ska äta den!!!
 
 
 
 
Vit chokladpannacotta
 
4-6 personer
 
Du behöver:
 
1 gelatinblad
½ vaniljstång
100 g vit choklad
2 dl vispgrädde
2 msk mjölk
 
1. Lägg gelatinbladet i kallt vatten ca 5 minuter. 
 
2. Snitta vaniljstången och skrapa ur den och lägg urskrapet, stången, grädde och mjölk i en kastrull.
 
3. Koka upp gräddblandningen och hacka den vita chokladen under tiden. Hacka ganska små bitar.
 
4. När gräddblandningen kokat upp, ta bort kastrullen från plattan.
Ta ur vailjstången.
Krama ur gelatinbladet och lägg det tillsammans med den hackade chokladen i gräddblandningen och rör om tills allt smält ordentligt. 
 
5. Häll upp pannacottan i dessertglas/skålar och ställ i kylskåpet så den stelnar.
 
Servera med bärsås eller färska bär.
Jag serverade med en blåbärssås.
 
 
 
Blåbärssås
 
Till 4-6 portioner pannacotta.
 
Du behöver:
 
3 dl blåbär 
3 msk florsocker
 
1. Koka upp blåbär i en kastrull, rör ner florsockret och låt puttra ca 2-3 minuter. Sila så du får en slät sås.
(Mosa med en sked så du får igenom så mycket som möjligt genom silen!)
 
Jag lät såsen svalna lite innan jag hällde den på pannacottan när jag serverade den till gästerna.
 
 
1 Malin Hyving:

skriven

Pannacotta är en av mina favoritefterrätter. Låter fantastiskt med vit choklad och blåbär!

Svar: Det var riktigt gott!
janssonskitchen.blogg.se